Jag är inte den som retar mig på saker i onödan. Energin behövs till annat. Men det här med reklam driver mig till vansinne. Särskilt då läkemedelsreklam och orimliga påstående med skrattretande termer vad gäller hud- och hårvårdsprodukter. Svindyra och jättelånga reklaminslag med pälsglansade fruntimmer, och för det mesta utan att med en enda stavelse informera om det allra viktigaste – är det djurtestade produkter eller ej?

Nu har de äntligen stämt i bäcken. Hurra! för det.

“Det var förra våren som Konsumentombudsmannen, KO, tog L’Oréal Sverige AB till domstol. Målet handlade om två annonser för så kallade skönhetskrämer. I den ena, för Lâncome High Resolution, intygade en ”Dr Ruggiero” att krämen på en månad slätar ut rynkorna med 70 procent och att rynkor reduceras ”med laserns hastighet”. I den andra annonsen, för Vichy Life Activ Pro, påstods det att krämen kan göra att rynkor minskar eller försvinner helt.”

KO vann målet mot L’Oréal

“L´Oreal, som äger båda märkena, förbjuds nu bland annat att använda påståenden som att Vichy Liftactiv Pro reducerar rynkorna i ansiktet med 43 procent.

Påståendet stöder sig på en självutvärdering som gjorts av 38 kvinnor, varav den fjärdedel med de bästa resultaten i genomsnitt upplevde en förbättring med 43 procent. Därmed är detta vilseledande reklam, anser domstolen.”

Reklam för hudkräm fälls

Som om det inte vore nog att de ljuger och använder manipulerade bilder på bästa sändningstid, tar – och får – de även hjälp av apoteket i sin marknadsföring.

“Vichy finns endast på apotek där du får personlig och kvalificerad rådgivning kring hudvård”

Men det är väl vad man kan förvänta sig. Kan de kränga Treo så kan de väl kränga antirynkkrämer till damer med dålig självkänsla.

Hörni – vad är det för fel på att åldras med värdighet?